Wychowawcy świetlicy: p. Zofia Laddach
p. Katarzyna Stafińska
REGULAMIN ŚWIETLICY SZKOLNEJ
Funkcja świetlicy szkolnej:
-
Opiekuńcza i wychowawcza – polega na zapewnieniu opieki dziecku, poczucia bezpieczeństwa oraz dobrego samopoczucia.
-
Wychowawcza – polegająca na planowych oddziaływaniach mających na celu kształtowanie osobowości dziecka, przygotowanie do samodzielnego podejmowania inicjatyw, kształcenie postawy twórczej, tolerancji, wzajemnego szacunku, zaspokojenia potrzeb dziecka w dziedzinie działalności twórczej, rekreacyjnej oraz poprzez wypełnianie zadań o różnym charakterze.
-
Społeczna – polega na uspołecznianiu dzieci i wdrażanie ich do działań grupowych, do umiejętności życia i współpracy, podejmowania aktywności dla wspólnego dobra.
-
Dydaktyczna – organizowanie nauki własnej i pomocy koleżeńskiej pod opieką wychowawcy, rozwijanie czytelnictwa, pomoc dziecku w odrabianiu zadań domowych, do systematycznej i racjonalnej nauki.
-
Kompensacyjna – zmierzająca do wyrównania różnic kulturowych, likwidowania lub minimalizowania zaniedbań wychowawczych i osiągnięć w nauce.
Typy i rodzaje zajęć:
-
Umysłowe: czytelnictwo pism i książek, konkursy, opowiadanie baśni, audycje radiowe i telewizyjne, prowadzenie kronik.
-
Artystyczne: rysunek, malarstwo, grafika, recytacja, zajęcia muzyczne, wystawy.
-
Rozrywkowe: gry i zabawy ze śpiewem, przy muzyce, sprawnościowe, imprezy rozrywkowe, dyskoteki, filmy.
-
Zajęcia praktyczno-techniczne: szydełkowanie, szycie, haftowanie, praca z papierem, zajęcia kulinarne, przyrodnicze, fotograficzne.
-
Sportowe i turystyczne: gry i zabawy ruchowe, turnieje, wycieczki.
-
Opiekuńcze: nauka samoobsługi, ćwiczenia usprawniające manualnie, ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne, gimnastyka, zadania wyrównujące, nauka pisania, czytania, matematyki i w ramach możliwości opiekuna - innych przedmiotów.
Zasady stosowane w pracy świetlicy:
-
zasada akceptacji i uznania
-
elastyczność i różnorodność działań
-
przemienność zajęć ruchowych z innymi zajęciami
-
dostosowanie organizacji pracy, rodzaju zajęć do potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka
-
rozbudzenie nieskrępowanej aktywności i twórczości dziecka
-
indywidualizowanie oddziaływań
-
celowość, ciągłość i systematyczność pracy
-
samodzielność i współodpowiedzialność dzieci za ład i porządek w trakcie zajęć
-
poszanowanie godności, indywidualności dziecka
-
tworzenie atmosfery afirmacji i bliskiego kontaktu emocjonalnego.