ZDROWA SZKOŁA

Grafika: ZDROWA SZKOŁAGrafika: ZDROWA SZKOŁA

ZDROWA SZKOŁA

 

     Działania                           Tematyka

    Pielęgniarka 

       Szkolna

  • Promocja zdrowego stylu życia
  • Omówienie zaburzeń odżywiania się i złych nawyków żywieniowych . Zapoznanie rodziców i uczniów ze sposobami wystrzegania się chorób związanych z niewłaściwym sposobem odżywiania
  • Wpajanie dobrych  nawyków żywieniowych uczniom
  • Uświadomienie uczniom korzyści wynikających z troski o własne ciało - higiena osobista

      Pedagog

         oraz

   Wychowawcy

  • Organizacja zajęć warsztatowych promujących zdrowe odżywianie
  • Organizacja wycieczek i spotkań integracyjnych połączonych z edukacją żywieniową
  • Przygotowanie gazetek tematycznych związanych z promocja zdrowego stylu życia i właściwymi nawykami żywieniowymi
  • Zapoznanie uczniów z rolą podstawowych składników odżywczych poprzez: filmy edukacyjne, pogadanki na lekcjach wychowawczych, prelekcje dla rodziców podczas zebrań, przedstawienie profilaktyczne
  • Uświadomienie uczniom oraz rodzicom pojęcia nałóg oraz mechanizmu jego działania (dopalacze, alkohol, papierosy, narkotyki)
  • Uświadomienie uczniom i rodzicom skutków uzależnień – formy pomocy
  • Wskazanie uczniom alternatywnych, zdrowych form spędzania czasu wolnego
  • Uświadomienie uczniom korzyści wynikających z aktywnego spędzania czasu wolnego
    Intendentka
  • Ustala jadłospisy tak aby obiady były urozmaicone, bogate w warzywa, owoce, produkty mleczne i witaminy, które mają bardzo duże znaczenie dla zdrowia dzieci i młodzieży

                                                      

                                                        Programy

„Mleko w szkole”

  • program Agencji Rynku Rolnego. Celem programu „Mleko w szkole” jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych. W ramach programu dzieci i uczniowie klas 0 - VI szkoły podstawowej 3 razy w tygodniu spożywają mleko białe lub mleko smakowe o różnej zawartości tłuszczu.

„Owoce i warzywa w szkole”

  • program Agencji Rynku Rolnego. Głównym celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym. 

 

 ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁANigdy nie rezygnuj ze śniadania. Organizm zużywa energię nawet podczas snu,dlatego musisz ją uzupełnić rano. Zdrowe śniadanie usuwa uczucie  
osłabienia i ospałość, poprawia koncentrację i ułatwia pracę.
 
Grafika: ZDROWA SZKOŁAOdżywiaj się regularnie. Spożywaj 4 - 5 posiłków dziennie, bez jedzenia między posiłkami.Grafika: ZDROWA SZKOŁA
 
 
Grafika: ZDROWA SZKOŁADokładnie gryź i przeżuwaj spożywany pokarm
 
Grafika: ZDROWA SZKOŁA Ograniczaj spożycie soli.Sól kuchenną należy ograniczyć do 5 g dziennie (1 płaska łyżeczka); Ilość ta obejmuje łącznie sól

                  pochodzącą z artykułów spożywczych oraz tę, którą zużywamy, dosalając potrawy;
                  Potrawy doprawiaj ziołami!
                 Odstaw słone przekąski (chipsy, paluszki, orzeszki solone)

Grafika: ZDROWA SZKOŁADo picia wybieraj wodę, niesłodzone herbatki owocowe, soki warzywne i owocowo-warzywnych oraz soki owocowe;

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁAOgraniczaj spożycie cukru, słodyczy, słodkich napojów; Cukier nie dostarcza żadnych witamin i składników mineralnych, a jego nadmiar prowadzi

 do odkładania w organizmie tkanki tłuszczowej!

Grafika: ZDROWA SZKOŁAOgraniczaj spożywanie żywności z dodatkami sztucznych barwników, konserwantów i innych syntetycznych dodatków.

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁASpożywaj dużo warzyw i owoców. Warzywa i owoce to bardzo dobre źródło licznych witamin i składników mineralnych.
Grafika: ZDROWA SZKOŁASpożywaj ostatni posiłek najpóźniej 2 godziny przed snem
 

Grafika: ZDROWA SZKOŁAUnikaj nadmiernych ilości tłuszczu i cholesterolu. Od tej zasady są jednak pewne odstępstwa. O ile ilość tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i cholesterolu rzeczywiście warto mieć pod kontrolą, o tyle już spożywanie tłuszczów roślinnych i ryb jest korzystne dla naszego zdrowia. Warto więc zamienić tłuste mięsa i wędliny na tłuste ryby morskie, smalec i masło na oleje roślinne lub miękkie margaryny, a śmietanę na odtłuszczony jogurt.

 Grafika: ZDROWA SZKOŁA Bądź codziennie aktywny fizycznie – ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę

Grafika: ZDROWA SZKOŁADbaj o różnorodność spożywanych produktów. Jedz codziennie różne produkty z każdej grupy uwzględnionej w piramidzie zdrowego żywienia

Grafika: ZDROWA SZKOŁA

Poziom I – aktywność fizyczna. Ruch jest nieodzownym elementem łączącym się ze zdrowiem i dlatego znalazł się u podstawy piramidy, czyli na I poziomie. Zaleca się codziennie przynajmniej 30 -minutowy szybki marsz.

Poziom II to produkty z pełnego ziarna w większości posiłków oraz tłuszcze roślinne – oliwa, olej sojowy, słonecznikowy, rzepakowy i inne tłuszcze roślinne.

Poziom III to warzywa , owoce 2-3 razy dziennie dostarczają twojemu organizmowi niezbędnych witamin i minerałów, wzmacniają twój organizm, regulują procesy zachodzące w tkankach, pozwalają zachować dobre zdrowie i kondycję

Poziom IV to orzechy, rośliny strączkowe 1-3 razy dziennie

Poziom V to produkty mleczne lub suplementy wapnia 1-2 razy dziennie

Niezdrowe odżywianie wpływa na Twoje życie !!!

DLACZEGO FAST FOODY NAM SZKODZĄ?

Fast food, czyli szybkie jedzenie jest dostępne niemal na każdym kroku i bardzo popularne ze względu na ogólne zabieganie, konsumpcjonizm czy wygodę osób, które po nie sięgają. Niestety szybko nie znaczy zdrowo. Tego typu potrawy są bardzo kaloryczne, pełne tłuszczu i węglowodanów, a przy tym zawierają znikome ilości witamin, błonnika czy innych składników mineralnych.

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁANajważniejszy z zarzutów to ogromna kaloryczność posiłków. Najczęściej wybierany przez klientów zestaw złożony z: hamburgera, średnich frytek i średniego napoju gazowanego dostarcza ponad połowę zalecanej dziennej liczby kalorii. Wygląd porcji nie uświadamia tak dużej kaloryczności, a promocje i obniżone ceny zachęcają do konsumpcji zestawów, nawet gdy nie jesteśmy zbyt głodni.

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁAO charakterystycznym, bardzo lubianym, smaku hamburgerów decydują duże ilości niezdrowego tłuszczu, soli i nadającemu smak glutaminianu sodu. Znaczne ilości soli w diecie mogą skutkować nadciśnieniem,zatrzymywaniem wody w organizmie objawiającym się obrzękami kończyn dolnych.

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁAWydaje się, że frytki, w porównaniu do dużego hamburgera czy ociekających tłuszczem kurczaków, są stosunkowo mało szkodliwe. NIC BARDZIEJ MYLNEGO! Znaczne ilości soli oraz tłuszcz używany do smażenia powinny zniechęcić do konsumpcji. Nasycone tłuszcze wpływają na podwyższenie poziomu cholesterolu, co może skutkować rozwojem miażdżycy. Dodatkowo pod wpływem smażenia, powstają związki akrylamidu, który może wchodzić w reakcje z DNA, co rozpoczyna procesy rozwoju nowotworów

 

Grafika: ZDROWA SZKOŁAOprócz typowego „śmieciowego” jedzenia fast foody mają w swoim menu sałatki warzywne. Surowe warzywa dostarczają niewielkiej ilości witamin i składników mineralnych. Większość takiej sałatki stanowi sałata nie będąca dobrym źródłem witamin. Przechowywanie obranych i pokrojonych warzyw prowadzi do strat witamin i składników mineralnych. Dodatkowo łączenie pomidora i ogórka niszczy witaminę C. należy pamiętać o nie używaniu, dodawanych w osobnym opakowaniu, ciężkich, majonezowych sosów.

WPŁYW SŁODYCZY NA ORGANIZM!

Grafika: ZDROWA SZKOŁA  Słodycze to puste kalorie. Dlatego nie możemy się nimi porządnie odżywić.

 Jedzenie słodyczy nie daje nam energii do działania, oprócz tej krótkotrwałej wynikajacej z zaspokojenia pierwszego głodu. Ponadto jedząc rzeczy słodkie na dłuższą metę możemy się spodziewać, że będziemy czuć się zmęczeni, niewyspani i ociężali

Grafika: ZDROWA SZKOŁA   Słodycze to przyjemność, na którą nie zawsze możemy sobie pozwolić . Osoby z cukrzycą, czy chorobami serca powinny je dawkować.

Grafika: ZDROWA SZKOŁA   Cukry znajdujące się w słodyczach powodują, że dzieci nie mają apetytu – gdy ilość kalorii potrzebna organizmowi zostanie zaspokojona przez słodycze, nie chcą wtedy jeść pożywienia bogatego w witaminy i składniki mineralne, bo zwyczajnie nie odczuwają głodu. Może to zaburzać prawidłowy rozwój dziecka, które właśnie w tym okresie potrzebuje najcenniejszego pokarmu.

Grafika: ZDROWA SZKOŁA   Cukry występujące w słodyczach to największy wróg zdrowych zębów, który powoduje powstawanie próchnicy. Cukry przylepiające się do zębów stanowią pożywkę dla bakterii, produkujących kwas mlekowy, który niszczy szkliwo nazębne.

NAPOJE GAZOWANE SĄ SZKODLIWE DLA ZDROWIA !

Grafika: ZDROWA SZKOŁANapoje gazowane zawierają kwas ortofosforowy, który źle wpływa na strukturę kości. Kości stają się miększe i bardziej łamliwe.

Grafika: ZDROWA SZKOŁAKwas ortofosforowy wypłukuje z organizmu wapń potrzebny do prawidłowego rozwoju zębów i kości.

Grafika: ZDROWA SZKOŁA Napoje gazowane niszczą szkliwo zębów i mogą powodować choroby dziąseł.

Grafika: ZDROWA SZKOŁASubstancje zawarte w napojach gazowanych podwyższają w organizmie poziom złego cholesterolu, ciśnienie i powodują zwiększenie tkanki tłuszczowej.

WPŁYW ZŁEGO ODŻYWIANIA SIĘ NA ORGANIZM

Przekroczenie zapotrzebowania kalorycznego prowadzi do nadwagi – nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie przekraczające optymalne ilości zdrowotne i otyłości- patologiczne nagromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie, przekraczające jego fizjolgiczne potrzeby i możliwości adaptacyjne, mogące prowadzic do niekorzystnych skutków dla zdrowia

Złe odżywianie prowadzi do wielu chorób np.

Anoreksji – zaburzenie odżywiania polegające na celowej utracie wagi wywołanej i podtrzymywanej przez osobę chorą

Bulimii– zaburzenie odżywiania charakteryzujące się napadami objadania się, po których występują zachowania kompensacyjne. Do najczęstszych zachowań należą: wywoływanie wymiotów, głodówki, stosowanie środków przeczyszczających, nadmierne ćwiczenia fizyczne

Próchnicy zębów - bakteryjna choroba zakaźna tkanek twardych zęba objawiająca się demineralizacją substancji nieorganicznych i następnie rozkładu substancji organicznych z powodu działania kwasów wytworzonych przez bakterie w płytce nazębnej w wyniku metabolizmu cukrów pochodzenia zewnątrz- i wewnątrzustrojowego.

Kamicy żółciowej- choroba polegająca na powstawaniu tzw. złogów, czyli kamieni żółciowych w drogach żółciowych. Kamienie mogą być pojedyncze lub mnogie, przy czym mogą powstawać w samym pęcherzyku żółciowym lub w przewodach żółciowych wskutek wytrącania się z żółci złogów cholesterolu, bilirubiny, białka, węglanu wapnia i bilirubinianu wapnia. Kamica pęcherzyka żółciowego prowadzi często do jego przewlekłego zapalenia. Kamica przewodów żółciowych może powodować ich częściowe lub całkowite zatkanie, co prowadzi do żółtaczki mechanicznej; bywa też przyczyną ostrego zapalenia trzustki w wyniku zatkania przewodu trzustkowego.

Osteoporozy – stan chorobowy charakteryzujący się postępującym ubytkiem masy kostnej, osłabieniem struktury przestrzennej kości oraz zwiększoną podatnością na złamania.

Cukrzycy - grupa chorób metabolicznych charakteryzująca się podwyższonym poziomem cukru we krwi wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej przez komórki trzustki