Logopeda szkolny p. mgr Magdalena Adamowicz jest do dyspozycji rodziców w godzinach: poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek od 7:30 do 12:30 , środa 7:30 do 14:10
Regulamin uczęszczania na terapię logopedyczną w SP w Redkowicach
(plik do pobrania)
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią wad wymowy i zaburzeń mowy.
Diagnoza logopedyczna
Każdego roku we wrześniu przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne w klasach pierwszych i wśród uczniów uczęszczających na zajęcia logopedyczne w poprzednim roku szkolnym. Po zdiagnozowaniu u dziecka wad wymowy przekazywana jest pisemna informacja rodzicom o konieczności terapii. Po otrzymaniu informacji Rodzice zainteresowani terapią logopedyczną powinni się dowiedzieć jaką wadę wymowy ma ich dziecko i jak należy ćwiczyć z nim w domu.
Jeżeli u dziecka, po uprzednim badaniu logopedycznym, stwierdzono wadę wymowy i uczęszcza ono na terapię logopedyczną, rodzice powinni pamiętać o tym, że skuteczność terapii jest ściśle uzależniona od współpracy rodziców z logopedą. I tylko wówczas, współpraca ta ma rzeczywiście miejsce, gdy dziecko ćwiczy także w domu. Terapia przynosi wtedy właściwe rezultaty.
CHARAKTERYSTYKA NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANYCH WAD WYMOWY W WIEKU SZKOLNYM
(plik do pobrania)
12 przykazań logopedycznych dla rodziców małych dzieci (wg Leona Kaczmarka)
-
Narządy mowy dziecka kształtują się i zaczynają funkcjonować już w życiu płodowym. Są one ogromnie wrażliwe na wszystkie bodźce fizyczne i chemiczne, zarówno sprzyjające jak i szkodliwe.
-
Mowa otoczenia powinna by poprawna. Do dziecka trzeba mówi wolno, dokładnie i wyraźnie, trzeba zaniechać sztucznego spieszczania i używania tzw. języka dziecięcego.
-
Dziecko powinno reagować na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Szybko jednak nastąpią reakcje głosowe. Gdy ich brak, trzeba koniecznie zbadać słuch dziecka, gdyż może on by osłabiony.
-
Absolutnie nie wolno krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.
-
Jeśli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep warg, dziąseł, podniebienia, zniekształcenia w układzie szczęk, uzębienia itp.), powinno się bezwzględnie pójść z nim do lekarza specjalisty: chirurga plastyka, ortodonty.
-
Dziecko leworęczne należy otoczy specjalną opieką. Nie wolno zmuszać go do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić zaburzenia mowy.
-
Kiedy dziecko samo zaczyna coraz więcej mówić nie wolno ignorować dziecka poprzez obojętność lub uwagi, bo wówczas dziecko zamyka się w sobie, staje się nieufne.
-
Nie należy hamować żywiołowego pędu do mowy, trzeba wykorzystać ogromny ładunek uczuciowy, jaki dziecko wkłada w mowę.
-
Należy sprawdzać czy kształtowanie się mowy dziecka przebiega zgodnie z normą.
-
Od momentu zdobycia przez dziecko umiejętności mówienia zdaniami nie wolno bezustannie przeszkadzać mu przez ciągłe poprawianie i zmuszanie do poprawnego powtarzania, gdyż dziecko nabawi się kompleksu niższej wartości, straci zaufanie do otoczenia, przestanie mówi.
-
Dziecko trzyletnie monologuje, ale chce też rozmawiać z otoczeniem, zadaje mnóstwo pytań i przepada za opowiadaniami. Nie wolno lekceważyć tych faktów, gdyż pomaga to dziecku w wysławianiu się, w umiejętności wyrażania swych myśli i uczuć.
-
Jeśli mimo wszystko nie udało się zapobiec powstaniu defektów mowy, nie wolno opuszcza rąk. Logopedzi są w stanie pomóc dziecku, o ile rodzice i wychowawcy będą z nimi jak najściślej współpracować.
ćwiczenie pracy języka i warg
przy pomocy dmuchanych
mazaków
zabawa kostkami logopedycznymi
ćwiczenia z programem komputerowym "Logopedyczne zabawy"
Drogi rodzicu!
Jeśli Twoje dziecko ma trudności w uczeniu się czytania i pisania, pamiętaj, że błędy, które popełnia mogą być objawem ryzyka dysleksji.
A oto mały słowniczek dla Was!
Dysleksja rozwojowa – to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci i młodzieży o prawidłowym rozwoju umysłowym. Mogą się one ujawniać w kilku postaciach, jako:
Dysleksja – trudności z czytaniem polegające na zaburzeniu tempa i techniki czytania oraz rozumienia czytanych treści,
Dysortografia –trudności z opanowaniem poprawnej ortograficznie pisowni (dziecko popełnia błędy ortograficzne, mimo znajomości zasad pisowni),
Dysgrafia – niski poziom graficzny pisma (brzydkie, koślawe litery, trudności z utrzymaniem się w linijce, nierówne litery w wyrazach),
Dyskalkulia – problemy w matematyce (kłopoty z pojęciami abstrakcyjnymi, np. pojęciem liczby, wielkości, proporcji).
Rodzicu! Jeśli coś Cię niepokoi, koniecznie powiedz o tym nauczycielowi Twojego dziecka, logopedzie lub pedagogowi szkolnemu. Oni udzielą wszelkich wyjaśnień w tej sprawie.
Pliki z ćwiczeniami:
-Ćwiczenia logopedyczne- (ćwicz.1, ćwicz.2, ćwicz.3, ćwicz.4)
-Ćwiczenia dysleksyjne- (ćwicz.1, ćwicz.2, ćwicz.3, ćwicz.4, ćwicz.5)